Leeftijdscategorieën

info

Categorie indeling

Deelnemers aan atletiekwedstrijden worden ingedeeld in leeftijdcategorieën. Zo strijd je altijd tegen leeftijdgenoten.
Pupillen, junioren en senioren wisselen van categorie op 1 november. Bij de masters (35 jaar en ouder) bepaalt de leeftijd de categorie.

Klik voor de lijst op de INFO-knop.

Nieuws

11 jan '21

Verbeter je spierkracht en veerkracht

Door de corona-maatregelen hebben we tijdelijk geen NIEUWS, geen UITSLAGEN, geen FOTO's, geen AGENDA en geen CLUBRECORDS. Om de bezoekers van onze website vast te houden lees je hier ervaringen en tips van onze leden.

  

Marieke Meeuwis schrijft:

Soms kom je tot leuke nieuwe ontdekkingen om je hardloopprestaties te verbeteren. Het volgende wil ik graag met jullie delen.

Tijdens het hardlopen maken we gebruik van onze spierkracht maar ook van onze veerkracht. De spierkracht komt natuurlijk uit de spieren. De veerkracht haal je uit de banden, pezen en peesplaten in onze lichaam. Beide kun je apart trainen om zo je snelheid te verbeteren. Daarnaast vermindert het de kans op blessures door overbelasting.

Beide trainingen kun je ook gebruiken om je belastbaarheid weer op te bouwen na de herstelperiode van een blessure of na een periode van inactiviteit.

Let op! Na een training mag je nog één dag een na-reactie hebben van lichte stijfheid of spierpijn. Duurt dit langer dan heb je teveel gedaan! Doe dan een stapje terug en minder intensief.

Opbouwen van spierkracht in je lichaam door een stevige “power walk“:

  • Actief lopen met grote passen
  • Natuurlijke armzwaai maken en meedraaien van de romp
  • Krijg het gevoel dat je wilt gaan hardlopen, maar blijf contact houden met de grond.
  • Maak je continue 1 cm langer tijdens het lopen

Opbouwen van veerkracht door touwtje springen of rustig verend springen met 2 voeten langs elkaar:

  • 3 tot 4 maal per week 100 keer springen maakt al verschil
  • Tijdens het hardlopen zelf is het belangrijk om licht verend te blijven lopen. Niet stampen, wat vaak optreedt bij vermoeidheid.

Blijf lopen met plezier!

Marieke Meeuwis

  

Heb jij ook wat te vertellen over je sport? Stuur je verhaal (kort!) en als het kan een foto (liggend formaat!) naar promotie@atletiekoirschot.nl 

Als de redactie het ook leuk of verschrikkelijk vindt plaatsen we het op deze website.

8 jan '21

Online bingo voor onze jeugd

Door de corona-maatregelen hebben we tijdelijk geen NIEUWS, geen UITSLAGEN, geen FOTO's, geen AGENDA en geen CLUBRECORDS. Om de bezoekers van onze website vast te houden lees je hier over de leuke kleine dingen in onze club.

  

De jeugdcommissie schrijft:

We hebben vanavond een online bingo gedaan in plaats van een avondwandeling. Voor alle 32 kinderen die zich hadden opgegeven hebben we een tasje gemaakt met iets lekkers en bingokaarten.

Verder was de online bingo supergezellig, de kinderen vonden het ook leuk om elkaar online te zien. Er reed een auto rond om de gewonnen prijzen meteen uit te delen. Dit werd natuurlijk corona-proof gedaan. Netjes aan de voordeur afgegeven in een VISNET op een stok van 1,5 meter. Omdat alle winkels dicht waren hadden we lekkere prijzen. Denk aan een zak chips, pak chocomelk met een bus slagroom, halve vlaai, tompoezen, soesjes, zelf taart maken. De kinderen en wij hebben genoten.

Hopelijk kunnen de andere activiteiten dit jaar wel door gaan. Zo niet, dan zullen we per activiteit bekijken of we toch iets volgens de regels kunnen plannen.

PS: Heeft iemand nog een leuke foto van deze bingo, of het in ontvangst nemen van de prijzen? Graag in hoge resolutie naar promotie@atletiekoirschot.nl

  

Heb jij ook wat te vertellen over je sport? Stuur je verhaal (kort!) en als het kan een foto (liggend formaat!) naar promotie@atletiekoirschot.nl 

Als de redactie het ook leuk of verschrikkelijk vindt plaatsen we het op deze website.

5 jan '21

Er komen betere tijden...

We hebben tijdelijk geen NIEUWS, geen UITSLAGEN, geen FOTO's, geen AGENDA en geen CLUBRECORDS. Om de bezoekers van onze website vast te houden lees je hier ervaringen en tips van onze leden.

Kees Smetsers schrijft:

Voor velen van ons was het jaar 2020 door het coronavirus geen goed jaar. maandenlang konden we niet samen trainen. En wedstrijden lopen, dat kon al hlemaal niet meer. Daarbij komen nog de zorgen in de privésfeer om onze geliefden die zijn geconfronteerd met de gevolgen van het coronavirus.

Nee, het jaar 2020 was een jaar om snel te vergeten.

Maar voor een echte hardloper is opgeven geen optie, dus ik ben niet bij de pakken neer gaan zitten. Ondanks dat er geen uitdagingen meer waren in de vorm van wedstrijden, ben ik begonnen met het opvoeren van de intensiteit van mijn hardlooptrainingen. Ik loop nu al maandenlang drie- of viermaal per week samen met mijn loopmaatje. Dat heeft mijn conditie op een hoger niveau gebracht en het heeft ook de saaie coronatijd wat meer kleur gegeven.

In 2020 staan er 17 halve (trainings-) marathons en bijna 1900 kilometers op de teller. Op deze manier ben ik dit moeilijke jaar goed doorgekomen. Het heeft mij ook vertrouwen in de toekomst gegeven. Het jaar 2021 kan alleen maar beter worden.

Straks kunnen we weer in groepsverband gaan trainen en straks kunnen we weer wedstrijden gaan lopen, dat weet ik zeker. Daarom wens ik alle leden van Atletiek Oirschot voor het nieuwe jaar veel liefde, gezondheid, geluk en ook heel veel plezier in de mooie hobby, die hardlopen heet.

Kees Smetsers

Heb jij ook wat te vertellen over corona en je sport? Stuur je verhaal (kort!) en als het kan een foto (liggend formaat!) naar promotie@atletiekoirschot.nl 

Als de redactie het ook leuk of verschrikkelijk vindt plaatsen we het op deze website.

Home knop