11 jan '21

Verbeter je spierkracht en veerkracht

Door de corona-maatregelen hebben we tijdelijk geen NIEUWS, geen UITSLAGEN, geen FOTO's, geen AGENDA en geen CLUBRECORDS. Om de bezoekers van onze website vast te houden lees je hier ervaringen en tips van onze leden.

  

Marieke Meeuwis schrijft:

Soms kom je tot leuke nieuwe ontdekkingen om je hardloopprestaties te verbeteren. Het volgende wil ik graag met jullie delen.

Tijdens het hardlopen maken we gebruik van onze spierkracht maar ook van onze veerkracht. De spierkracht komt natuurlijk uit de spieren. De veerkracht haal je uit de banden, pezen en peesplaten in onze lichaam. Beide kun je apart trainen om zo je snelheid te verbeteren. Daarnaast vermindert het de kans op blessures door overbelasting.

Beide trainingen kun je ook gebruiken om je belastbaarheid weer op te bouwen na de herstelperiode van een blessure of na een periode van inactiviteit.

Let op! Na een training mag je nog één dag een na-reactie hebben van lichte stijfheid of spierpijn. Duurt dit langer dan heb je teveel gedaan! Doe dan een stapje terug en minder intensief.

Opbouwen van spierkracht in je lichaam door een stevige “power walk“:

  • Actief lopen met grote passen
  • Natuurlijke armzwaai maken en meedraaien van de romp
  • Krijg het gevoel dat je wilt gaan hardlopen, maar blijf contact houden met de grond.
  • Maak je continue 1 cm langer tijdens het lopen

Opbouwen van veerkracht door touwtje springen of rustig verend springen met 2 voeten langs elkaar:

  • 3 tot 4 maal per week 100 keer springen maakt al verschil
  • Tijdens het hardlopen zelf is het belangrijk om licht verend te blijven lopen. Niet stampen, wat vaak optreedt bij vermoeidheid.

Blijf lopen met plezier!

Marieke Meeuwis

  

Heb jij ook wat te vertellen over je sport? Stuur je verhaal (kort!) en als het kan een foto (liggend formaat!) naar promotie@atletiekoirschot.nl 

Als de redactie het ook leuk of verschrikkelijk vindt plaatsen we het op deze website.

Nieuws (2021)

24 feb '21

Bootcamp voor onze jeugd

Om de corona-lockdown door te komen heeft René van de Ven iets nieuws bedacht: een bootcamptraining voor de jeugdleden. Door een snelle opeenvolging van gevarieerde oefeningen worden alle spieren aan het werk gezet. Gisteravond was de tweede training, waaraan 12 jeugdleden deelnamen. Om 6 uur werd begonnen met een potje handbal als warming-up. Daarna kwam de echte training: push-ups, step-ups, chair-dips, sit-ups, jumping-jacks, het ging maar door, alles 12 keer. Tot slot nog een rondje om het veld en toen was het donker. Ze sliepen goed, vannacht! 

Kijk in het FOTOBOEK 

21 feb '21

Ontmoeting op de hei

Onze leden Dilia en dochter Kristy - 25 weken zwanger, proficiat! - gingen vandaag de hei op voor hun speciale "moeder-en-dochter-zondagmorgen-loopje". En wie kwamen ze daar tegen? Hennie en Jac, de mannen uit Spoordonk! Onze voorzitter Hennie had zich aangesloten bij de wandelgroep, maar pakt nu toch het hardlopen weer op. Met Jac werkt Hennie aan zijn conditie met als doel groep 1 te gaan trainen (en wie weet... later 2, 3, 4?). 

Foto: Hennie en Jac bij het vennetje op de hei (inzet: Kristy en Dilia)

20 feb '21

Naar de Oisterwijkse vennen

Enkele leden van de app-groep "een tandje erbij" - Henry, Marieke, Ria, Joan, Arianne - hebben als doel om dit jaar 20 keer de halvemarathonafstand te lopen. Op veilige afstand van elkaar liepen ze vandaag hun tweede halve van 2021. Ze volgden een wandelroute langs de Oisterwijkse vennen en op deze eerste mooie lentedag was het een prachtige ervaring.

Foto Arianne Timmermans

Heb jij een doel voor 2021? Laat het weten aan promotie@atletiekoirschot.nl dan vermelden we dat in een aparte rubriek op deze website. Dat stimuleert jou en anderen.

Home knop